Природознавство

18.03.2020
Тема.Корисні копалини України.
Ознайомитись  з найпоширенішими корисними копалинами України, з їх характерними властивостями, використанням та родовищами;
                                            Хід уроку
1.Природничий диктант.
1. Великі простори суші з майже рівною поверхнею — це ..
2. Низовини на карті позначають ... .
3. Підвищення на рівнині — це ... .
4. Великі і глибокі, з крутими схилами заглиблення називають ... .
5. Яри з пологими і зарослими рослинами схилами називають ... .
6. Ряд гір називають ... .
7. Гори України — це... .
Перевір себе.
Природничий диктант.
1. Великі простори суші з майже рівною поверхнею — це ... (рівнини).
2. Низовини на карті позначають ... (зеленим кольором).
3. Підвищення на рівнині — це ... (горб).
4. Великі і глибокі, з крутими схилами заглиблення називають ... (яром).
5. Яри з пологими і зарослими рослинами схилами називають ... (балками).
6. Ряд гір називають ... (гірським хребтом).
7. Гори України — це... (Карпати, Кримські).
1.1 Повідомлення теми і мети уроку.
— Граніт, глина, пісок, торф, вапняк, мармур, сіль, крейда, нафта, кам'яне вугілля, залізна руда, мідна руда, газ — це все корисні копалини. Їх добувають з надр землі для багатьох видів промисловості, народного господарства. Але перш, ніж добувати, їх треба знайти. Пошуками корисних копалин займаються геологи. Їм доводиться перепливати бурхливі ріки, підніматися високо в гори, ходити по болотах, пробиратися невідомими стежками, в мороз і спеку жити в наметах.
На сьогоднішньому уроці ми ознайомимось з корисними копалинами України.


1.2Цікаво. Тест
2.Україна з висоти. Пізнавально(повторення теми:Україна на карті світу.
3.Підсумок уроку.
Д/з с. 123-125 зошит.56 Пройти тест(скриншот надішліть на на Вайбер.)

20.03.2020
Тема. Водойми України та їх використання та значення.
Природні та штучні водойми.
1.Подивись навчальне відео Водойми України.
2.Подивись навчальне відео .Природні та штучні водойми.



3.Пропоную пройти цікавий тест.

Д/з с. 126-131 Пройти тест(скриншот надішліть на на Вайбер.)

01.04.2020
Тема. Рівнинні та гірські річки.
Розширювати знання про особливості гірських і рівнинних річок та їх значення для природи і господарської діяльності людини ; вчитися спостерігати, робити висновки, узагальнювати; розвивати пізнавальний інтерес.
Хід урок І. .Природничий диктант . 1) Найпоширеніша речовина на землі? 2) Море, водосховища, ставки, річки, джерела – це …? 3) Скільки всього океанів? 4) Найбільше прісне озеро –це 5) До штучних водойм належать … 6) Найбільші водосховища на Україні … 7) Яка річка протікає через наше село? 8) До природних водойм належать … І І .Мозкова атака. - Яку тему ми вивчали на минулому уроці? - Як утворюється річка? - Куди течуть річки? - Яке море більше Чорне чи Азовське? - Чому нашу планету називають Океаном? - Яким кольором на карті і глобусі позначають воду? - Як можна одним словом назвати моря, річки, озера? ІІІ. Прочитай. Воді дана чарівна влада стати соком життя на Землі. (Леонардо да Вінчі) Вода – краса усієї природи. Вода жива, вона біжить, хвилюється вітром, вона рухається і дає життя та рух усьому, що її оточує. (С. Аксаков) - Які ви знаєте прислів’я і приказки про річки? • Всі ріки до моря йдуть. • Де ріки текли, там і будуть. • Хоч річка невеличка, а береги ламає. ІV. Повідомлення теми і мети уроку. Сьогодні тема нашого уроку: рівнинні та гірські річки. V. Вивчення нового матеріалу 1. - Що ж таке річка? 2.(Малюнок-схема річки)


 Кожна річка має витік. Витік – це місце, де починається річка. Витоком може бути невеличкий струмок, озеро, болото, льодовик в горах. Річка тече по заглибині, що називається руслом. У річки є два береги – правий і лівий. Якщо стати за напрямом течії, то праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий. Є одна цікава особливість у річок, особливо, які течуть на рівнинах: правий берег завжди більш крутий, ніж лівий. Це тому, що усяке тіло, яке рухається горизонтально поверхні, відхиляється в Північній півкулі праворуч, а в Південній – ліворуч. Це результат обертання Землі навколо своєї осі та навколо Сонця. Саме тому, праві береги річок в Північній півкулі сильніше підмито водою, ніж ліві. А в Південній півкулі – ліві береги сильніше вимиті. Більшість річок мають притоки. Притоки – це річки, що впадають в головну річку. Чим більшою є річка, тим більше у неї є приток. Кожна річка впадає в море, іншу річку або озеро. Це місце називається гирлом. Заглиблення, по якому постійно тече річка, називається руслом. 
VI.Робота з контурною картою.

 Записати назви річок – Дніпро,Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець, Дунай.
VІІ. Підсумок уроку.
- Які бувають річки?
- Місце, де починається річка, називається?
- Як називаються маленькі річки, які впадають в головну річку?
- Поміркуй, яке значення мають річки в господарстві?
- Чи потрібно охороняти річки і чому?
Д /з. Тест Код доступу 242774
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua 
Завдання необхідно виконати до   15:15.
Початок 14.15 
03.04.2020
Тема. Чорне і Азовське моря.
2.Робота з підручником. с. 132-134
Д/з.Обов'язковою попрацюй з контурною картою.Практична робота с.134 .
08.04.2020
Тема. Використання і охорона природних багатств водойм.
Виховувати елементи наукового світогляду, дбайливе ставлення   до водойм, необхідність їх оберігати.
                                    Хід уроку
1.Прочитай цікаву інформацію.
- А зараз кілька хвилин для допитливих. Тварини теж можуть передбачати погоду.
Давно відомо, що птахи, риби, комахи дуже чутливо й безпомилково реагують на зміну погоди. Низький політ ластівок віщує грозу, по скупченню медуз біля берега рибалки дізнаються, що можна вирушати на промисел, море буде спокійним.
Тварини набагато чутливіші до погодних змін, ніж людина або навіть самі точні прилади синоптиків. Перед дощем бджоли завжди ховаються у вулики, а метелики і мухи шукають укриття в будь-яких щілинах. Вони реагують на зміну освітленості.
Дуже точний «живий барометр» - жаби. Їм необхідно завжди зволожувати свою шкіру, тому вони вибираються з водойм на сушу, лише коли збільшується вологість повітря.
За іншими мешканцями водойм теж можна прогнозувати погоду: риби перед дощем опускаються на дно, а перед грозою тривожно метушаться і навіть вистрибують з води. У всьому винен недолік кисню: під час затишшя перед грозою водні шари гірше перемішуються.
Неймовірні створіння - коти. Кіт - синоптик від природи, бо за його особливостями поведінки можна передбачити погоду. Кіт-хропун віщує дощ. Коли кішка вмивається, слід очікувати прояснень, сонячну погоду.

Спостерігайте за нашими молодшими друзями і ви будете приємно здивовані.
2.Вивчення нового матеріалу. Оголошення теми і мети 
уроку.
На сьогоднішньому уроці ми будемо продовжувати знайомитися з водоймами України, їх охороною та використанням.


3.Охорона і раціональне використання водних ресурсів
Ігровий момент: «Що у брудній та чистій воді?»

Розподілити предмети на дві групи. 1-а група: ті, що знаходяться у чистій водоймі. 2-а група: предмети, що забруднюють воду. (на дошці малюнки різних предметів, які учні прикріплюють до плакатів з чистою та брудною водою).
Предмети: биті пляшки, водяні змії, личинки комах, водорості, металеві бочки з хімікатами, доросла риба, іржаві бляшанки, папір, старі шини, мальки, різні рослини, камінці, пластмасовий посуд .
Д/ з. Повторити теми: "Україна на карті світу", "Форми земної поверхні", "Корисні копалини", "Водойми України та їх використання і значення", "Чорне та Азовське моря", "Використання і охорона природних багатств водойм".
Тест. Код доступу 254280
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua
Завдання необхідно виконати до   15:00
10.04.2020
Тема: Підсумкова перевірка. Тематична контрольна робота з теми "Природа України". Пройти тест за посиланнямjoin.naurok.uaКод доступу 766679
Завдання необхідно виконати до   15:15
Початок о 14.30

15.04.2020
Тема: Організація навчального проекту.
 НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЕКТ «ВОДОЙМИ РІДНОГО КРАЮ, ЇХНІЙ СТАН ТА ОХОРОНА»
Уточнити і доповнити уявлення учнів про водойми рідного краю; розглянути причини забруднення водойм; ознайомити школярів із заходами охорони водойм від забруднення; розвивати мислення, увагу, мовлення; виховувати дбайливе ставлення до води.
Хід уроку
I.Розгадування кросворда «Водойми»
1. Штучні моря, створені на річках. (Водосховища)
2. Озера, що заростають рослинами, які, відмираючи, падають на дно й замулюють його. Озера поступово міліють і перетворюються на... (болота).
3. Місце, де на поверхню землі виходить підземна вода. (Джерело)
4. Водойма, яка виникла в природних западинах на поверхні землі. (Озеро)
5. Частини океанів, які заходять у сушу. (Моря)
6. Озера, створені руками людей. (Ставки)


2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЕКТ «ВОДОЙМИ РІДНОГО КРАЮ, ЇХНІЙ СТАН ТА ОХОРОНА»
3. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Дати коротку характеристику водойми. Діти характеризують водойму як «чиста», «красива», «глибока», «чудова» або «обміліла», «забруднена» .
Учні роблять висновок про те, що саме діяльність людини зробила ці водойми обмілілими, забрудненими, збідненими рослинним і тваринним світом. Зазначають, що саме після відвідування людей залишається сміття на берегах озера.
Головне питання: «Як учинити? Як має діяти людина, яка розуміє, наскільки вода потрібна їй і природі і свою відповідальність за стан вод?».
4.Склади пам'ятку «Правила поведінки у водойми».
Зразок
ПАМ’ЯТКА
1. Не кидай сміття у воду.
2. Не залишай сміття на березі.
3. Не мий велосипед і інші транспортні засоби у водоймах.
5.Робота за ілюстраціями водойм

— Вам подобаються такі картини? Хотіли б ви тут відпочити?
— Щоб зберегти таку красу, слід дотримувати низку правил. Не забруднюйте береги водойм (банками, пляшками, упаковками). Консервні банки можуть лежати в землі 90 років, поліетилен розкладається приблизно через 80-90 років, а скло — практично вічно. Не мийте машини на березі і на мілководді (забрудники потраплять у воду і спричинять порушення багатьох процесів у водоймі). Не споліскуйте каністри з-під бензину у водоймі. Не рвіть біле латаття, жовті кубушки та інші рослини, що ростуть у водоймі,— вони є прикрасою водойми і потрібні іншим водним мешканцям. Не ловіть раків і двостулкових молюсків! Бережіть жаб і пуголовків! Не ловіть бабок! Не руйнуйте житла ондатр і бобрів! Не виловлюйте рибу більше, ніж 5 кг за добу. Ця норма встановлена для збереження чисельності риб у водоймах. Не використовуйте варварські знаряддя для лову: остроги, сітки — вони не гідні Людини розумної, доброї, екологічно грамотної.
Вода у народній творчості
— Наші предки ставилися до води як до дива природи — дуже трепетно. У народних казках герої відроджувалися за допомогою «живої» води. Про воду складені прислів’я і приказки. Легенди і міфи розповідають про стихійну силу і потужність води, про її животворящу силу. Пісні оспівують її красу.
Загадки про водойми
• Із-під гірки, з-під крутої прокрадається норою Та й до моря утіка, через лози по ярах. (Джерело)
• Між берегів текла, текла,
Мороз зміцнів — під скло лягла. (Річка)
• Що таке: живе і ллється,
З каменем не раз зіткнеться,
Як немає — все всихає
І від спраги потерпає. (Вода)
• Навкруги вода, а з питвом біда. (Море)
• Не скляний він, не з металу,
А прислухайтесь — дзвенить,
Риє землю він розталу. (Струмок)
• Не вода, не суша,
На човні не попливеш І ногами не пройдеш. (Болото)
Прислів'я і приказки про воду
• Мала крапля великий камінь продовбає.
• Аби вода, а жаби будуть.
• Море — рибальське поле.
• У морі тому води багато, що її ніхто не п’є.
• Ложкою моря не вичерпаєш.
• По морі плавав, а води не бачив.
• Всі ріки до моря ведуть.
• Глибока річка, як думка, йде спокійно.
• Добре річці з потоками.
• Хоч річка і невеличка, а береги ламає.
6.Творча робота учнів 

Зніми ролик(2-3хв)Теми:

1.— Виявіть причини забруднення води. Як люди забруднюють воду

2.Виявіть уже існуючі способи охорони води та запропонуйте власні.

3.Як люди охороняють воду від забруднення?

Д/з.Відеоролик надішли в Вайбер.
17.04.2020
Тема: Ґрунти України. Охорона ґрунтів.

Д/з - п.с. 135-137, зошит с. 62.
22.04.2020
Тема.Природні зони України.
Формувати уявлення про Україну; розкрити причину різноманітності її природи, ознайомити з природними зонами України.
1.— Розгляньте карту природних зон світу.


— Пригадайте, що таке природна зона.
— Які природні зони виділяють на материку Євразія?
— Як простежується зміна природних зон на материку Євразія?
— Поміркуйте, чому відбувається зміна природних зон.
 2.Повідомлення теми
На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося, які природні зони є в Україні, чому відбувається зміна природних зон, які взаємозв'язки між неживою і живою природою, між рослинами і тваринами існують у природній зоні.
Подивись навчальне відео

3. Робота з картою природних зон України.
— Розгляньте карту природних зон України.
— Назвіть природні зони України.
— Визначте за картою природні зони України, плавно обводячи указкою по їх межах.
— Порівняйте карту природних зон України з фізичною картою України.

Висновок.

— На території України з півночі на південь розташовані такі природні зони: мішані ліси, лісостеп, степ. Українські Карпати і Кримські гори є окремими природними районами.
4.Робота з підручником.с138-140
5.Підсумок уроку.
Д/з. Опрацювати сторінки підручника 138-140, попрацювати в зошиті на с. 64

24.04.2020
Мішані ліси



Підсумок уроку
- Що було найцікавішим?
- Що здивувало і запам’яталось?
- Дійсно, на сьогоднішньому уроці ми поповнили свої знання, дізналися багато цікавого про природу мішаних лісів.
Д/з Тест.Код доступу 756988
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua


29.04.2020
Тема. Лісостеп.
І. Підсумок френологічних спостережень
Хвилинка календаря
- Розпочинаючи день, кожна людина хоче знати, якою буде погода. Люди якої професії повідомляють нам про погоду? (Синоптики)
Сьогодні кожен із вас зможе бути синоптиком. Щоб стати синоптиком , потрібно бути спостережливим. Зараз ми перевіримо хто може бути синоптиком.
- Яка пора року у нас зараз
- Який місяць?          
- Чому місяць має таку назву?
- Як по-іншому в народі називається цей місяць? 
Які зміни відбулися в природі протягом цього місяця?
- Які квіти квітують? Чому саме вони квітують зараз?
- Яка сьогодні погода?
- Молодці. Вас можна назвати спостережливими
2.Технологія «Мозковий штурм». 
Як ви розумієте назву «зона мішаних лісів»?
Яким кольором позначено на карті зону мішаних лісів?
Яку частину території України вона займає?
Де розташована на карті України?
Як інакше називають зону мішаних лісів?
Які травоїдні звірі водяться у зоні мішаних лісів?
- Назвіть хижих звірів зони мішаних лісів.
- Назвіть всеїдних звірів.
- Які птахи є постійними мешканцями зони мішаних лісів?
Які птахи прилітають навесні?
Що ви дізналися про рослинний світ?
Охарактеризуйте пори року зони мішаних лісів.



4.Тестування.Код доступу 9284119
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua
Цікавинки про зону лісостеп.
Легенда про сосну.

Часто сосну називають перлиною лісу. Звідки ж вона взялася ця висока струнка красуня? Стародавні греки склали про неї чудову легенд. У чарівну вродливу німфу Пітіс закохався бог північних вітрів Борей, що надумав перенести її до своїх снігових володінь. Злякалася німфа і звернулась до лісового бога Пона з благанням сховати її , і той вкрив Пітіс зеленими гіллям. Коли ж Бурей почав шукати німфу серед лісу, від його холодного подиху померзла вся трава, опало листя з дерев, лише зачарована красуня міцно тримала свої зелені шати. Але задеревеніла від холоду навіки. Сльози її стали прозорою живицею. Так розповідає міф та сосна дійсно чарівне дерево. І дійсно зроблені з цього дерева хати можуть стояти і не руйнуватися понад 150 років.
Конвалія. Конвалії ростуть у наших лісах. Розповідають, що ця квітка виникла з пекучих сліз пресвятої Богородиці, котрі вона пролила , стоячи біля хреста розп’ятого Сина. Пекучі її сльози падали великими краплями на землю, й на тому місці виросли такі чисті, білі квіти, котрі осипаючись перетворюються на червоні, що нагадують краплини крові, плоди.
Для того, щоб з насіння конвалії виросла доросла квітуча рослина, необхідно 7–8 років. Вона дуже цінна лікарська рослина, яку з давніх-давен застосовували проти недугів. Квітки конвалій знаходять також широке застосування в парфумерній промисловості. Ароматна ефірна олія квіток входить до складу найкращих парфумів.
Потрібно відзначити, що конвалія належить до отруйних рослин. Бувають випадки отруєння худоби. Тому слід бути обережними і уважними з букетиками цих чарівних квітів. Звичайно, від цього конвалії не стають менш прекрасними й завжди радуватимуть нас своєю неповторною красою.
Підсумок уроку. Рефлексія
- Що було найцікавішим?
- Що здивувало і запам’яталось?
- Дійсно, на сьогоднішньому уроці ми поповнили свої знання, дізналися багато цікавого про природу лісостепу.
 Д/з         адля допитливих: дізнатися щось цікаве про природу лісостепу.

б) для наполегливих: опрацювати статтю підручника С. 150-156 і відповідати на питання.
06.05.2020
 Тема:Степ.
повторити та узагальнити знання учнів про зону «Лісостепу»; узагальнити та розширити знання учнів про природу Батьківщини, ознайомити їх з природною зоною «Степ»; 
1.Прийом «Створення ситуації успіху»(Діти,уявіть,що ми в класі.)
- Дорогі мої діти, сьогодні ми почнемо урок з речі, якої не можна купити, не можна позичити, а можна тільки подарувати.
Ви любите отримувати подарунки, а дарувати?
Я теж люблю отримувати подарунки, але ще більше я люблю їх дарувати, прийміть від мене цей доброзичливий подарунок ПОСМІШКУ. Подаруйте мені свою, подаруйте своєму товаришу. Подивіться як світло стало в нашій кімнаті, це все тому, що кімната наповнилася добром, радістю, хорошими емоціями. Так що рушаємо всі разом у далеку, але неймовірно багату Країну знань.
- Давайте всі разом промовимо такі слова:
«Сьогодні – чудовий день. У мене – чудовий настрій. Навколо мене – мої друзі. Я буду плідно працювати. Я дізнаюся багато нового й корисного, бо я кмітливий (а) та розумний (а)».
Д/з. Опрацювати сторінки підручника 157-159, попрацювати в зошиті на с. 66-67.
08.05.2020
 Тема:Степ.
повторити та узагальнити знання учнів про зону «Лісостепу»; узагальнити та розширити знання учнів про природу Батьківщини, ознайомити їх з природною зоною «Степ»; 
1.Прийом «Створення ситуації успіху»(Діти,уявіть,що ми в класі.)
- Дорогі мої діти, сьогодні ми почнемо урок з речі, якої не можна купити, не можна позичити, а можна тільки подарувати. 
— Ви любите отримувати подарунки, а дарувати?
Я теж люблю отримувати подарунки, але ще більше я люблю їх дарувати, прийміть від мене цей доброзичливий подарунок ПОСМІШКУ. Подаруйте мені свою, подаруйте своєму товаришу. Подивіться як світло стало в нашій кімнаті, це все тому, що кімната наповнилася добром, радістю, хорошими емоціями. Так що рушаємо всі разом у далеку, але неймовірно багату Країну знань.
Давайте всі разом промовимо такі слова:
«Сьогодні – чудовий день. У мене – чудовий настрій. Навколо мене – мої друзі. Я буду плідно працювати. Я дізнаюся багато нового й корисного, бо я кмітливий (а) та розумний (а)».
3.Пропоную здійснити віртуальну подорож.
Д/з. Опрацювати сторінки підручника 160-165, попрацювати в зошиті на с.70-71
Тест. Код доступу 5269467
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

13.05.2020
Тема:Гори Карпати.
Тест. Код доступу 3137960
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua 25хв  Закінчення о16.20 

15.05.2020
Тема:Гори Криму. 
Навчальне відео
Гори Криму.
Гори
20.05.2020
Тема: Підсумкова перевірка. Тематична контрольна робота. Тестування.

Пройти тестування за посиланням:
Код доступу 2675097
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua
22.05.2020Тема: Організація навчального проекту."Добра справа для природи." (Фотозвіт)

27.05.2020Тема: Закінчення навчального проекту. "Добра справа для природи."   (Фотозвіт)
29.05.2020 Підсумковий урок.

Коментарі

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу